Multes i sancions

MULTES

El primer que cal saber, és que la llei classifica les infraccions en lleus, greus i molt greus i  les castiga amb una multés que oscil·len entre els 90€ i els 600€. Cal tenir present a més, que per les infraccions greus, es pot imposar una sanció de suspensió del permís o la llicència de conducció per un temps mínim d’un mes i un màxim de tres mesos.

Les sancions en forma de multa poden veure’s beneficiades amb una reducció del 30% sobre la quantia, sempre que el pagament s’efectuï durant els 30 dies naturals següents a la notificació. Aquest pagament, tant podrà fer-se des de la pàgina web de la Direcció General de Trànsit, mitjançant targeta de crèdit, o dèbit, com adreçant-se a una sucursal del Banco Santander, o a una oficina de Correus.

Ara bé, si no s’està d’acord amb la denúncia, abans d’efectuar-ne l’abonament, durant el període de la reducció del 30%, hi ha un termini de quinze dies hàbils, comptats des del dia següent a la notificació, per a formular al·legacions i proposar les proves que es consideri oportunes.

Caldrà presentar un escrit, que haurà de recollir el número d’expedient, la identificació i la signatura i s’haurà d’adreçar al cap de trànsit de la província on s’ha iniciat el procediment, podent-se presentar a qualsevol altra direcció, per correu administratiu o als registres oficials de l’Administració estatal, autonòmica o de les entitats locals que hagin subscrit un conveni a aquest efecte.

Pel que fa a la sanció de suspensió de l’autorització per conduir es podrà complir de forma fraccionada, a petició de l’interessat, en períodes que en cap cas seran inferiors a 15 dies naturals, tot i que excepcionalment, pel cas de conductors professionals, podrà establir-se un fraccionament inferior.

SANCIONS

L’ordenament jurídic dota a l’Administració pública de capacitat sancionadora com a mitjà repressiu o de càstig. La multa que s’imposa al ciutadà per part d’una Administració pública amb motiu de la comissió d’una infracció administrativa, la denominem sanció administrativa i a la forma com s’imposa, l’anomenem procediment sancionador.

 

Les bases del procediment sancionador, es troben regulades al Títol IV, de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPAC), complementant-se amb el que disposa el Capítol III, del Títol Preliminar, de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del sector Públic (LRJSP), en el qual s’estableixen els principis de la potestat sancionadora (principi de legalitat, irretroactivitat, tipicitat, responsabilitat, proporcionalitat, prescripció i el principi de seguretat i certesa jurídica que assenyala que ningú no pot ser jutjat dues vegades pels mateixos fets (no bis in idem)).

 

Per aquest motiu doncs, és important dur a terme una defensa acurada, ajustada en els terminis i oportuna des de la instrucció del procediment, començant per la fase d’al·legacions contra l’acord d’inici o incoació de la sanció, fins la interposició, si s’escau, de l’oportú recurs administratiu davant la resolució sancionadora i en cas de ser desestimat, acudir als Tribunals de Justícia de l’ordre del contenciós administratiu.